به بهانه راه اندازی صفحه جنگ اقتصادی خبرگزاری فارس

به گزارش خبرگزاری فارس، قائم شریعتی نیاسر، کارشناس ارشد اقتصاد نوشت: 

در شرایطی که کشوری درگیر جنگ است، یکی از نیازهای اصلی پشتیبانی جنگ، ستاد تبلیغات جنگ است. در جنگ اقتصادی نیز جنگ رسانه ای جزء لاینفک و ابزار اصلی عملیات روانی این کارزار است. برای دستیابی به فتوحات اقتصادی، شفافیت اطلاعات و اطلاع رسانی به موقع از وضعیت اقتصادی، سیاست های اقتصادی دولت، تهدیدها و فرصت ها، دستاوردها و چالش ها و … دارای نقشی حیاتی است. اما میتوان گفت متاسفانه اقتصاد کشور ما تا کنون از داشتن رسانه ای قوی محروم بوده است.

رسانه های مختلف اعم از مکتوب، دیداری و شنیداری از صدا و سیما گرفته تا خبرگزاری ها و سایتها و شبکه های اجتماعی، روزنامه ها و مجلات و … باید تمام قد و با استفاده از تمام ظرفیتها و ابزارهایشان از جمله فیلم، سریال، انیمیشن، اینفوگرافیک، موشن گرافیک، پادکست، شعر، موسیقی، کتاب، طنز، کاریکاتور و غیره، در این عرصه فعال باشند. صد البته که مخاطب شناسی دقیق (از نظر سن، تحصیلات، جنسیت، قومیت، روستایی یا شهری بودن و …) و تولید و توزیع محصولات رسانه ای اقتصادی متناسب با آنها از ضرورت های کار است.

بیان نقاط قوت و دستاوردها و ایجاد امید و آرامش روانی در جامعه، رصد سیاستها و آمار و ارقام اقتصادی مربوطه داخلی و خارجی و تحولات هر یک و ارائه نقدها و گزارش های منصفانه، دقیق و کارشناسانه به فعالان اقتصادی، سرمایه گذاران و عموم مردم در سطحی ترین لایه و فرهنگسازی یا به عبارت بهتر تعلیم و تربیت اقتصادی در لایه عمیق تر از جمله وظایف و کارکردهای مهم رسانه اقتصاد است.

پر واضح است که در شرایط جنگ اقتصادی ضرورت و اهمیت نقش رسانه ها دو چندان است؛ لذا افتتاح صفحه جنگ اقتصادی خبرگزاری فارس کاری لازم و مبارک بوده اما کافی نیست. از نظر محتوایی چنین صفحه ای باید فراتر از یک صفحه اقتصادی صرف باشد بلکه باید اخبار خاص شرایط جنگی، شورانگیز و به روز تولید و منتشر کند و تحولات میدانی جبهه خودی و وضعیت دشمن را گزارش دهد. تغییر نگاه منفعلانه به فعال می طلبد علاوه بر اخبار مربوط به تهاجم ها و تحرکات دشمن (تحریم و امثال آن) و دفاع ها و ضد حمله های جبهه خودی، تهاجمات و پیشروی ها و فتوحات اقتصادی کشور و و نقاط ضعف و آسیب های دشمن (اقتصاد غرب و آمریکا) را نیز به طور دقیق رصد نماید و انعکاس دهد. ضمن اینکه اساسا در چنین شرایطی کل فضای حاکم بر یک رسانه باید با آرایش جنگی باشد نه فقط یک صفحه خاص و این رویکرد باید الگویی برای تمام رسانه های کشور باشد به گونه‌ای که کل رسانه‌ها آرایش خود را تغییر دهند، کارهای روزمره را رها کنند و متناسب با این وضعیت نیروها و امکانات خود را بسیج کرده، استراتژی ها و سیاست های جدیدی را دنبال کنند.

بنابر این وجود یک ستاد مرکزی و فرماندهی رسانه ای و تبلیغاتی جهت هماهنگی و تقسیم وظایف از یکسو و پشتیبانی و حمایت و تامین اطلاعات مورد نیاز از سوی دیگر لازم و ضروری به نظر می آید. در این راستا انتصاب رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور از سوی رئیس جمهور را می‌توان به فال نیک گرفت و آن را یک فرصت تلقی نمود به امید اینکه این کار حقیقتا یک تدبیر باشد نه اینکه صرفا یک کار نمایشی باشد و یکبار دیگر فرصت سوزی شود. بیان الزامات کارایی و اثربخشی این ستاد بماند برای مجالی دیگر ولی آنچه میتوان به اختصار بیان کرد آن است که قطعا مهمترین و اولی ترین استراتژی این ستاد باید اعتماد سازی و افزایش امید در مردم نسبت به فرماندهان و مدیران این کارزار باشد.

انتهای پیام/ح

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *